אמנת מס ישראל יוון

אמנת מס ישראל יוון נחתמה לצורך מספר מטרות עיקריות שהן: מניעת מסי כפל, מניעת התחמקות ממס לגבי מיסים על הכנסה, חילופי מידע בין המדינות, ולהוסיף ולפתח את יחסי שתי המדינות ולהקל עליהם.
האמנה חלה על תושבי ישראל ועל תושבי יוון.
לצורך מטרת האמנה, קיימת חשיבות רבה לקביעת תושבות, מי ייחשב "תושב מדינה מתקשרת" בעיקר בהיבט המיסוי. איזו מדינה יש זכות מיסוי ראשונית על ההכנסה שלך. ומה קורה כאשר עונים להגדרה של תושב בשתי המדינות, היינו כפל תושבות?

הגדרת תושב

הגדרת תושב ישראל לצרכי מס כרוכה בפקודת מס הכנסה ונמדדת בעיקרה לפי שתי מבחנים: מרכז החיים ולפי חזקת הימים (ימי שהייה במדינה). קראו בהמשך מאמר מס הכנסה בישראל.
כך גם ביוון – תושב לצרכי מס ייחשב מי שמרכז חייו במדינה או מי ששהה מעל 183 ימים בשנה ביוון.
ככל שאתם עונים להגדרה של תושב בשתי המדינות (כפל תושבות), קביעת תושב מדינה מתקשרת ייקבע בהתאם למספר פרמטרים עיקריים:
בדיקת מרכז החיים, היכן יחסיכם האישיים והכלכליים, אם אתם מחזיקים בית קבע בכל מדינה אזי, היכן אתם נוהגים לגור. כאשר החזקה של אזרחות רק מחזקת.

להלן פירוט הליך חיוב במס בהתאם לסוגי ההכנסות.

הכנסה ממקרקעין ביוון

כך בסעיף 6 לאמנה בנוסח העיברי – הכנסה ממקרקעין שמפיק תושב מדינה מתקשרת במדינה האחרת, ניתן לחייבה במס באותה מדינה האחרת (מיקום הנכס) – מאפשר לשתי המדינות לחייב במס.
ואולם באמנת מס ישראל יוון בנוסח האנגלי – מאפשר לחייב רק במדינה בה נמצא הנכס.

להזכירכם, בהתאם לפקודת מס הכנסה, תושב ישראל חייב במס על כל ההכנסות שלו בארץ ובחו"ל. כך שסעיף זה בנוסח האנגלי באמנה, סותר ובניגוד לפקודת מס הכנסה. אם כן, מה קובע: האמנה או הדין הפנימי?

האמנה נכתבה בשפות: עברית, יוונית ואנגלית. ולשלושת הנוסחים דין מקור שווה. בסעיף 29 לאמנת מס נקבע, במקרה של הבדלים כלשהם בפרשנות להוראות האמנה, יכריע הנוסח האנגלי.
וכך תושבי ישראל, בהתאם להוראות ולתנאים באמנה, קיבלו פטור ממס בגין הכנסות ממקרקעין ביוון. הכנסות ממקרקעין שהם כולל הכנסות משכירות ומרווחי הון ממכירת מקרקעין.

שימו לב, יש לזה השלכות, אם יש לכם הפסדים, לא תוכלו להתקזז עליהם כאן בישראל כלל. וכמו כן, לא ניתן לקבל זיכוי מס בגין הכנסה פטורה זו.

קראו בהמשך בהרחבה על מיסוי הכנסות נדל"ן ביוון.

אמנת מס ישראל יוון

רווחי עסקים ביוון

אם ברצונכם להקים עסק ביוון, ע"י הקמה של עסק פיזי או באמצעות מוסד קבע (סניף, משרד וכדומה), הרי שעל אותם רווחי העסק תהיו חייבים במס בישראל וגם ביוון (מקום העסק).
בהתאם לאמנה, שתי המדינות רשאיות לחייב במס ואולם רק בחלק היחסי. בעת חישוב המיסים, מייחסים בכל אחת מהמדינות את רווחי העסקים הצפויים לו בהתאם להיקף הפעילות שנעשה בכל מדינה. כאשר לצורך חישוב הרווח מהעסק, ניתן לנכות הוצאות שהוצאו לעסק באופן יחסי באותו מקום.

אך שימו לב!

על אף הוראה זאת, ישראל או יוון רשאיות לחייב במס מלא בהתאם לכללי המס בכל אחת מהמדינות;
להזכירכם, תושב ישראל, חייב במס על כל ההכנסות שלו, גם בחו"ל (מכוח חיוב פרסונלי). ובמקביל יוון מחייבת במס על כול ההכנסה כאשר העסק מתנהל במדינה (מכוח מיקום העסק).

לכאורה, ניתן להעתיק את פעילות העסק למדינה אחרת באמצעות הקמת חברה בחו"ל  ובכך להסית רווחים מחיוב במס בישראל. אך לשם זה, הותקנו הוראות חיוב במס על הכנסות מחברה זרה בידי תושב ישראל. כך שלמעשה, הכנסות החברה מיוחסות אליך כבעל החברה.
ללא תכנון נכון, אתם עשויים להיקלע למלכודת מס! קראו על כך בהרחבה בהמשך.

הכנסות מדיבידנדים וריבית

יחיד, תושב ישראל, אשר קיבל הכנסות מדיבידנד וריבית, הנובעות ממניות או ממניות "הנאה" או מזכויות אחרות, חייב במס על אותם הכנסות בישראל וגם ביוון, זאת כאשר החברה המשלמת היא תושבת יוון (מקור המשלם).
הוראה זו חלה כאשר מדובר בהכנסה פסיבית ולא נובעת מרווחים של עסק.

רווחי הון

חיוב במס בגין רווחי הון יחול בהתאם למיקום הנכס הנמכר (מדינת המקור). כלומר, זכות המיסוי על הכנסות ממכירת נכס, מקרקעין או נכס אחר, שמורה למדינה בה מצוי הנכס.
נציין כי באמנה חלים הוראות נוספות כאשר מדובר במכירה של מניות חברה.

הכנסות עצמאי ביוון

הכנסות עצמאי שמפיק ישראלי ממתן שירותים ביוון חייבות במס בישראל. יחד עם זאת, אם יש לכם משרד או מוסד קבע ביוון שדרכו אתם נותנים שירות, אזי תהיו חייבים במס גם ביוון (מקום הפקת ההכנסות).
הדבר נכון לנוודים דיגיטליים או לבעלי מקצועות חופשיים, כגון: עורכי דין, רופאים, מהנדסים, יועצים, אדריכלים וכו'.
ככל שאין צורך במשרד פיזי, הרי שאתם יכולים לתת שירות מכול מקום. אבל צריך לקחת בחשבון, את המקום ממנו אתם נותנים את השירות! כול מדינה רשאית לחייב במס כאשר הפעילות נעשית בתחומה.
במקרה זה, לצורך חישוב המס בגין הכנסה חייבת, מחשבים את החלק היחסי של ההכנסות שהופקו ואת ההוצאות שהוצאו במדינה.

הכנסות ממשכורת ביוון

כאמור, תושב ישראל חייב במס על הכנסות ממשכורת בחו"ל. יחד עם זאת, בתנאים מסויימים באמנה, גם יוון תהיה רשאית לחייב במס על אותם הכנסות;
אם שהיתם מעל 183 ימים בשנה ביוון ואתם עובדים אצל מעסיק ביוון.
כך שאם יש לכם הכנסות ביוון, הרי שאתם חייבים להגיש דו"ח שנתי למס הכנסה בישראל וגם לדווח לרשויות המס ביוון.
צריך לקחת בחשבון גם את תשלומי ביטוח הלאומי, הכנסות אלו נחשבות כהכנסות אחרות ובגינם חייבים לשלם דמי ביטוח לאומי לפי מדרגות חיוב. קראו על כך בהרחבה בהמשך.

קיצבאות

בהתאם להואות האמנה, קיצבאות וגמול דומה אחר ששולמו לתושב של מדינה מתקשרת תמורת עבודה בעבר, ניתן לחייבם במס רק באותה מדינה.
כלומר, זכות המיסוי בהתאם למדינת תושבות. ישראלי המקבל קצבה בגין עבודה בעבר ביוון ישלם מס בישראל בלבד.

מניעת כפל מס

בהתאם לאמנת המס בין ישראל ויוון;
תושב ישראל זכאי לזיכוי ממס ששילם ביוון. כלומר, לאחר חישוב המיסים בהתאם לפקודת מס הכנסה, ניתן לקזז מתוך המס המחושב את המס ששילמתם ביוון ולשלם את ההפרש. וכל זאת, בהתאם להוראות סעיף 199 לפקודת מס הכנסה.

האמנה כאמור דנה בעוד סעיפים וסוגי הכנסות אחרים, מוזמנים לפנות לייעוץ מקצועי בהתאם.

שתפו: