רילוקיישן ביטוח לאומי

ביטוח לאומי מספק רשת ביטחון סוציאלי באמצעות תשלומי קצבאות, גמלאות. כך שככלל, כל תושב ישראל מגיל 18 ומעלה חייב לשלם דמי ביטוח לאומי ובריאות ולהיות מבוטח לפי החוק.
אם הנכם מתכוונים לעבור לחו"ל למטרת עבודה בחו"ל ולשהייה ממושכת בחו"ל, לעניין רילוקיישן ביטוח לאומי, עומדות בפניכם שתי אפשרויות: שמירת תושבות או ניתוק תושבות ביטוח לאומי.

קראו כאן בהרחבה על ניתוק תושבות ביטוח לאומי
קראו מאמר ניתוק תושבות מס הכנסה

שמירת תושבות בביטוח לאומי

באפשרות זו אתם בוחרים לשמור על תושבות, אך צריך להודיע לביטוח לאומי על יציאה מהארץ.
במקרה זה, כדי לשמור על הזכויות שלכם, תצטרכו לשלם דמי ביטוח לאומי מינימליים בסך של 194 ₪ בחודש (נכון לשנת 2023). חשוב לציין, כי סכום זה הוא למעשה תשלום על חשבון דמי הביטוח הלאומי והנה הסבר.

הכנסת עבודה בחו"ל – משכורת ממעסיק תושב חו"ל

אם הנכם עובדים בחו"ל ומקבלים משכורת ממעסיק תושב חו"ל (מעסיק זר). הכנסות אלו חייבות גם בדמי ביטוח לאומי בארץ.
מאחר וכל תושב ישראל חייב בדיווח על הכנסותיו בישראל ובחו"ל, הרי שאתם חייבים בהגשת דו"ח שנתי למס הכנסה. לאחר קליטת הדו"ח, רשות המיסים שולחת לביטוח לאומי העתק של הדו"ח הכולל את פירוט ההכנסות שלכם. כך שבהמשך, נעשה חישוב של דמי הביטוח הלאומי הכולל ותשלח לכם הודעה לשלם הפרשי דמי ביטוח בגין ההכנסות ממשכורת אצל מעסיק תושב חו"ל.

שיעורי דמי ביטוח לאומי בגין הכנסות מעבודה בחו"ל (נכון לשנת 2023) מחושב כך;

עד סך של 2,968 ₪ בחודש – פטור מדמי ביטוח,
בין 2,968 ש"ח – 7,122 ש"ח בחודש – 9.61%,
בין 7,122 ש"ח – 47,465 ש"ח בחודש – 12%.

קראו כאן בהרחבה מס הכנסה על עבודה בחו"ל

רילוקיישן ביטוח לאומי

איך לעדכן יציאה מהארץ – רילוקיישן ביטוח לאומי

עדכון יציאה מהארץ ועדכון מעמד בביטוח לאומי נעשה באמצעות טופס דין וחשבון רב שנתי (6101). יש חשיבות רבה למילוי נכון של הטופס. מומלץ להיעזר באשת מקצוע.
אם הנכם ממשיכים לעבוד אצל מעסיק ישראלי שעדיין מפיק עבורכם תלוש שכר רגיל, אזי אין צורך בהודעה מיוחדת. מאחר והמעסיק מדווח ומנכה עבורכם מהשכר את דמי הביטוח ומס הכנסה.
חשוב להוסיף כי לאחר 5 שנים, נדרש לבקש אישור מיוחד מהמוסד.

אמנה לביטחון סוציאלי

ישראל חתומה על אמנה לביטחון סוציאלי עם המדינות הבאות: אוסטריה, אורוגוואי, איטליה, בולגריה, בלגיה, בריטניה, גרמניה, דנמרק, הולנד, נורבגיה, סלובקיה, פולין, פינלנד, צ'כיה, צרפת, רומניה, רוסיה, שבדיה ושוויץ. בנוסף קיימת אמנה מצומצמת עם קנדה.
אם עברתם למדינה שיש עמה אמנת ביטוח לאומי, אתם יכולים לקבל החזר ביטוח לאומי כנגד הסכום ששילמתם במדינה האחרת. צריך להגיש בקשה מיוחדת. בכל מקרה צריך לשלם דמי ביטוח בריאות.
שימו לב, יש הבדל בין אמנת מס למניעת כפל מס הכנסה לאמנת ביטוח סוציאלי.

קראו כאן בהרחבה מיסוי רילוקיישן במס הכנסה

קביעת תושבות למי ששוהה בחו"ל

באופן עקרוני, אתם תמשיכו להיחשב כתושבי ישראל בביטוח לאומי עד 5 השנים הראשונות מהיציאה מהארץ.
סביר להניח שעוד לפני כן, ככל שפחות תגיעו לארץ, תקבלו פנייה מביטוח לאומי על הודעה לפני ניתוק תושבות. תשלח לכם טופס 627 למילוי. אתם כמובן רשאים לערער ולהוכיח כי אתם עדיין תושב ישראל.

שירותי ייעוץ מס רילוקיישן

מומלץ להיעזר בשרות מקצועי. אני יועצת מס המתמחה במיסוי רילוקיישן ומיסוי בינלאומי.

מסגרת השירות ליוצאים מהארץ הוא בהתאם לצורך שלכם:

  • ייעוץ מס רלוקיישן – מתן מידע, טיפים בנושא, השלכות של ניתוק או שמירה על תושבות. מידע חשוב לפני יציאה או בזמן שהותכם בחו"ל. מיהו תושב, חזקת הימים ועוד. כך תדעו ותוכלו לבחור איך להתנהל בזמן השהות בחו"ל.
  • ביצוע עדכון מעמד והודעה על יציאה מהארץ, תוך שמירת תושבות. עדכון הוראת חיוב לתשלום דמי ביטוח מינימליים (נדרש ע"י המוסד).
  • אם הנכם תושבי ישראל החיים בחו"ל ובידכם הכנסות מישראל והכנסות בחו"ל – הכנה והגשת דו"ח שנתי למס הכנסה, כולל תכנון מס, מיצוי הטבות מס המגיע לכם, חישוב דמי ביטוח לאומי ומס הכנסה בהתאם.

שתפו: