מס הכנסה על עבודה בחו"ל

לעניין מס הכנסה על עבודה בחו"ל, נדרש להבחין בין שתי סוגי אפשרויות של עובד ישראלי בחו"ל:
עבודה בחו"ל מטעם מעסיק ישראלי או עבודה בחו"ל אצל מעסיק תושב חוץ (מעסיק זר).
במאמר זה אתייחס לעובד ישראלי שעובד בחו"ל אצל מעסיק תושב חוץ;
מקרה בו יחיד, תושב ישראל, עובר לחו"ל ומתחיל לעבוד אצל מעסיק זר, אשר מחשב עבורו את המשכורת ומשלם את שכרו, לאחר ניכוי המס בהתאם לחוקי המס במדינה בה הוא שוהה ועובד.
השאלה שעולה, האם היחיד צריך לדווח על הכנסות מחו"ל? ואיך?
שיטת המיסוי בישראל הינה פרסונלית. לפי פקודת מס הכנסה, כל תושב ישראל חייב לדווח על ההכנסות שלו בארץ ומחוץ לישראל ולשלם את המס בהתאם. מאחר ומדובר בעבודה אצל מעסיק זר (תושב חוץ), העובד צריך בעצמו לדווח על הכנסה מעבודה בחו"ל.

הכנסה עבודה ממעסיק תושב חוץ

במידה וקיבלתם הצעת עבודה בחו"ל ממעסיק תושב חוץ, כתושבי ישראל עומדות לרשותכם שתי אפשרויות לבחירה:

אפשרות ראשונה אתם שוהים ועובדים בחו"ל, אך גם מחליטים לשמור על מעמד של תושב ישראל.
אפשרות שנייה אתם עוזבים את ישראל, מהגרים לחו"ל (רילוקיישן) ומנתקים תושבות. קראו בהרחבה על ניתוק תושבות מס הכנסה.

עובד ישראלי עובד אצל מעסיק תושב חוץ ומקבל משכורת חוץ 

במקרה בו בחרתם באפשרות הראשונה, שבה אתם עובדים בחו"ל אצל מעסיק תושב חוץ ומבקשים לשמור על מעמד כתושב ישראל, תהיו חייבים בדיווח והגשת דו"ח שנתי. שלא כמו שכיר בארץ, המעסיק מנכה מס במקור מהמשכורת שלכם, מדווח ומעביר למס הכנסה וביטוח לאומי, במקרה שכזה, חבות הדיווח חלה עליכם.

מס הכנסה על עבודה בחו"ל

הגשת דו"ח שנתי למס הכנסה

רשויות המס פותחות את האפשרות להגיש את הדו"ח השנתי לקראת סוף מרץ של השנה העוקבת.
לדוגמא: דו"ח שנתי לשנת המס 2023 ניתן לדווח החל מסוף חודש מרץ 2024 ועד ליום 30/06/2024. ( תקופת שנת מס = ינואר-דצמבר ).
בדו"ח השנתי (טופס 1301), צריך לכלול את כל ההכנסות מכל המקורות בארץ ובחו"ל (לא רק ממשכורת). את הדו"ח צריך להגיש באופן מקוון. כמו כן, לדו"ח השנתי צריך לצרף גם נספחים וטפסים רלוונטיים כגון: טופס 1324 ועוד בהתאם לנתונים שלכם.

מס הכנסה על עבודה בחו"ל

תושב ישראל, בעל הכנסה ממשכורת בחו"ל, למעשה זכאי לניכויים וזיכויים בחישוב המס בישראל, בהתאם לפקודת מס הכנסה. כפי שהיה עובד בארץ. כמו כן, זכאי להטבות מס הניתנות לכל תושב לפי תקנות וכללי מס הכנסה.
עקרונית, מס הכנסה על עבודה בחו"ל מחושב בהתאם למדרגות מס הכנסה ולפי שיעור המס השולי שלכם.

זיכוי מס ששולם בחו"ל – מס זר

במידה ונוכה לך מס הכנסה מהמשכורת בחו"ל, ניתן לקבל זיכוי בגין המס.
למעשה, לאחר חישוב המס על כלל ההכנסות, מקזזים את המס ששולם בחו"ל בגין אותה הכנסה מחו"ל מסך המס שמחושב. זיכוי המס זר נעשה בהתאם להוראות פקודת מס הכנסה ובהתאם לאמנת המס בין המדינות.
עם זאת, חשוב להדגיש, כי סכום קיזוז המס ששולם בחו"ל נעשה עד לתקרה מסויימת בחוק! כלומר, לא בהכרח כל המס שנוכה לכם בחו"ל יקוזז. סכום זיכוי המס ששולם בחו"ל מחושב לפי הנוסחה בהוראות סעיף 199 לפקודת מס הכנסה.

ניכוי הוצאות שהייה בחו"ל

תושב ישראל זכאי לנכות הוצאות שהייה בחו"ל מסך ההכנסות בחו"ל, וזאת בהתאם להוראות בתקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות מסויימות).
קראו בהרחבה הוצאות נסיעה לחו"ל ברילוקיישן

ביטוח לאומי – דיווח על יציאה לחו"ל

לפי החוק, כל תושב ישראל חייב בתשלום דמי ביטוח לאומי.
באופן כללי, כל תושב אשר בכוונתו לעזוב את ישראל לכל תקופה שייבחר, צריך לדווח זאת גם לביטוח לאומי. 
אם הנכם מתכוונים לעזוב את הארץ לתקופה מוגבלת ומתוך כוונה לחזור לארץ לאחר שהות מסויימת בחו"ל, ובכך גם לשמור את הזכויות שלכם כתושבי ישראל, יש צורך לדווח ולשלם דמי ביטוח לאומי בהתאם לסוגי ההכנסות שבידכם וגם אם אין הכנסות כלל.
אם הנכם מעוניינים בשמירת תושבות – קראו כאן בהרחבה על רילוקיישן ביטוח לאומי
אם הנכם מתכוונים לעזוב את ישראל – קראו כאן בהרחבה על ניתוק תושבות ביטוח לאומי

דיווח ותשלום דמי ביטוח לאומי

על יציאה מהארץ יש לדווח באמצעות טופס דין וחשבון רב שנתי. ניתן לבצע זאת דרך האזור האישי באתר של המוסד לביטוח לאומי.
תושב ישראל העובד בחו"ל אצל מעסיק זר חייב לדווח ולשלם בעד עצמו דמי ביטוח לאומי בגין הכנסות ממשכורת. דמי ביטוח לאומי בשיעור של 12% מההכנסה החייבת.
תושב ישראל השוהה בחו"ל שאין לו כלל הכנסות, צריך לשלם דמי ביטוח מינימליים בסך 194 ₪ לחודש (נכון לשנת 2023) וזאת על מנת לשמור על הזכויות הסוציאליות שלו.

למדינת ישראל יש אמנות ביטוח סוציאלי עם מספר מדינות. כך שבמידה ותושב ישראל משלם דמי ביטוח במדינה בחו"ל שיש איתה אמנת ביטוח סוציאלי, יכול לקבל פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי כאן בארץ ויחויב לשלם רק דמי בריאות. נדרש לצרף אישורים בהתאם.

נקודות חשובות:

קביעת מעמד תושב ישראל לעניין מס הכנסה נעשית בהתאם לכללים והוראות החוק. נקבע בעיקר לפי מרכז החיים ולפי מבחן מספר הימים.
קראו בהרחבה מיהו תושב ישראל לצרכי מס הכנסה.

מבחינת ביטוח לאומי, ישנה הכרה של תושב ישראל ושמירת זכויות עד כ -5 שנים שהייה מחוץ לישראל. מעבר לכך נדרש למלא שאלון לצורך קביעת תושבות לשוהה בחו"ל.
תיכנון מס – רצוי לבחון את כל התהליכים בעוד מועד וזאת כדי לוודא שלא תאבדו את הזכויות שלכם בישראל. כמו כן, תיכנון מראש מונע תשלומי מס מיותרים.

סוף מעשה במחשבה תחילה.

ייעוץ מס ודיווח על הכנסות מחו"ל

אם הנכם תושבי ישראל ואתם עובדים אצל מעסיק תושב חוץ, אתם נדרשים להגיש דו"ח שנתי ולשלם את המס בהתאם כמו גם לביטוח לאומי.
מוזמנים לפנות לקבלת שרות מקצועי בהתאם לצורך:

  • ייעוץ מס רילוקיישן – ייעוץ לפני או בעת שהייה בחו"ל. בחינת ניתוק תושבות או שמירה על תושבות. מתן מידע מקצועי שיאפשר לכם להתנהל נכון בחו"ל.
  • הגשת דו"ח שנתי למס הכנסה – הכולל את כל הנספחים הנדרשים ובהתאם להוראות וכללי מס הכנסה. יש חשיבות רבה למילוי נכון של הדו"ח וביצוע החישובים כנדרש, כך שתהנו מסך הטבות המס המגיע לכם.
  • כמו כן, עדכון מעמד ביטוחי במוסד לביטוח לאומי בהתאם למצבכם.

קראו כאן בהרחבה על כלל השירותים הניתנים לשוהים בחו"ל – ייעוץ מס רילוקיישן

שתפו: