חברה נשלטת זרה

להלן אופן מיסוי חברה נשלטת זרה בידי ישראלים,
עם התפתחות הפעילות הרב-לאומית, הגלובליזציה וניידות ההון, משקיעים רבים מחפשים לגוון את תיק ההשקעות שלהם ולהגדיל תשואות על ההון הפנוי שלהם. אחת האפשרויות לניהול השקעה בחו"ל הן לצורך הקטנת הסיכונים או לתשלום מס מופחת, היא באמצעות הקמת חברה בחו"ל (חברה נשלטת זרה).
דוגמא נפוצה: הקמת חברה LLC בארה"ב, חברה שקופה לצורכי מס בארה"ב. החברה אינה גוף משפטי ותשלום המס בגין רווחי החברה נעשה בידי בעלי החברה ("החברים"). בישראל אין גוף משפטי שכזה, והכי דומה לזה הוא התאגדות כשותפות.

בהתאם לפקודת מס הכנסה, תושב ישראל חייב במס על הכנסותיו שהופקו או נצמחו בישראל או מחוץ לישראל. בכדי למנוע תיכנון מס לא חוקי, על ידי דחייה של דיווח הכנסות מחו"ל, נקבעו הגדרות וכללי מיסוי בעבור חברה תושבת חוץ בשליטה של תושב ישראל.
באמצעות הקמת חברה בחו"ל והסטת הכנסות פסיביות לחו"ל, לכאורה יכול תושב ישראל שהוא בעל החברה, לבצע דחייה בהמשך של אירוע מס, ע"י דחייה של מימוש ההשקעה או דחייה או אי חלוקת דיבידנדים מהחברה הזרה שלו.

חברה נשלטת זרה

מהי חברה נשלטת זרה

סעיף 75ב לפקודת מס הכנסה קובע מי תיחשב חברה נשלטת זרה (חנ"ז) ואת אופן המיסוי.

"חברה נשלטת זרה" – היא חברה "תושבת חוץ", שמתקיימים בה כל אלה:

  1. חברה תושבת חוץ, חברה פרטית שאינה נסחרת בבורסה. ואולם אם פחות מ-30% מהמניות או מהזכויות של החברה הונפקו לציבור או נרשמו למסחר. לעניין זה, לא יובאו במניין מניות נסחרות אשר מוחזקות בידי בעלי השליטה בחברה;
  2. רוב ההכנסות או הרווחים של החברה הינן הכנסות פסיביות (ראו בהמשך הגדרה). ובמקרה זה צריך גם לבחון מקרה של חברה בשרשרת חברות;
  3. שיעור המס החל על ההכנסה הפסיבית במדינת החוץ אינו עולה על 15%;
  4. למעלה מ-50% באחד או יותר מאמצעי השליטה בחברה מוחזקים, במישרין או בעקיפין, בידי תושבי ישראל. או שליטה של מעל 40% בידי תושב ישראל ויחד עם קרוב משפחה מחזיקים ב- 50% מאמצעי השליטה בחברה.

תשומת לב!

תנאי ראשון הכרחי הוא שהחברה "תושבת חוץ" כהגדרתה בפקודה, שזה אומר: התאגדה מחוץ לישראל או שהשליטה על עסקיה והניהול מופעלים מחוץ לישראל.
ככל שהשליטה וניהול החברה מופעלים מישראל, היא תחשב חברה ישראלית לכל דבר ועניין.

"בעל שליטה" – ייחשב, תושב ישראל המחזיק, במישרין או בעקיפין, לבד או יחד עם תושבי ישראל, או עם קרוב משפחה, ב- 10% לפחות באחד מאמצעי השליטה בחברה.

הכנסה פסיבית בחברה נשלטת זרה

כאמור, אחד התנאים להגדרת חנ"ז הוא שרוב ההכנסות החברה הם הכנסות פסיביות.
הכנסה פסיבית בחברה נשלטת זרה, היא כל אחת מהכנסות הבאות:

  • הכנסה מריבית או מהפרשי הצמדה,
  • הכנסה מדיבידנד – לא כולל הכנסה מדיבידנד ששולם מס זר בגינה שיעור העולה על  15%, ובלבד ששיעור ההחזקה של החברה (המקבלת מול המשלמת) הוא 5% לפחות.
  • הכנסה מתמלוגים,
  • הכנסה מדמי שכירות,
  • תמורה בגין מכירת נכס. לא כולל מכירה של נכס ששימש בידי החברה בעסק.
  • תמורה ממכירת נייר ערך, אף אם היא הכנסה מעסק, אלא אם כן ני"ע הוחזק בידי החברה פחות משנה והוכח כי שימש בידי החברה בעסק.
  • והכנסה כלשהי שמקורה בהכנסות או בתמורה פסיבית, כגון: דמי ניהול.

הערה:
ייתכן כי הכנסה פסיבית, בתנאים ולפי מבחני סיווג בחוק, ייחשבו כהכנסה מעסק לפי דיני המס בישראל. במקרה זה, הכנסות אלו לא ייחשבו כהכנסה פסיבית לעיל.

מיסוי חברה נשלטת זרה

כאמור, בכדי למנוע דחיית אירוע מס ובכך גם לא מדווח ולא משולם מס על ההכנסות הפסיביות בחו"ל, ע"י דחייה של חלוקת דיבידנדים בחברה הנשלטת הזרה בידי תושב ישראל או דחייה של מימוש עסקה חייבת, סעיף 75ב(ב) לפקודת מס הכנסה קובע: "בעל שליטה בחברה נשלטת זרה שיש לה רווחים שלא שולמו, יראו אותו כאילו קיבל כדיבידנד את חלקו היחסי באותם רווחים".
כלומר, מתקיימים שלושה תנאים לקיום הסעיף: מדובר בתושב ישראל שהוא בעל שליטה, בחברה נשלטת זרה, ובחברה יש רווחים שלא שולמו.

"רווחים שלא שולמו" אלו רווחים שמקורם בהכנסה פסיבית של חברה נשלטת זרה שהופקה בשנת המס, יחושבו כאילו חולקו. למעשה, ייחשבו כהכנסה מדיבידנד (דיבידנד רעיוני), בגובה הרווחים של החברה באותה שנת המס. סכום ההכנסה מסך רווחי החברה ייקבע בהתאם לשיעור חלקו של בעל השליטה בחברה.

נקודות לציון:

בכדי למנוע כפל מס, עוד קובע הסעיף, כי דיבידנד ששולם בפועל לבעל מניות, מתוך הרווחים, סכום זה יופחת מסך הדיבידנד הרעיוני. ובלבד ששולם המס בגין.

מתקיימת הבחנה לגבי אופן חישוב המס בגין הכנסות החברה, כדלקמן:
חברה במדינה שיש עמה אמנת מס ומגישה דו"ח – יחול בהתאם לדיני המס באותה מדינה, תוך ביצוע התאמות. ולגבי חברה במדינה שאין עמה אמנת מס – יחושב לפי דיני המס בישראל.

עולה חדש או תושב חוזר ותיק

כללי המיסוי הללו אינם חלים על עולה חדש או תושב חוזר ותיק, בתקופת ההטבות, עד 10 שנים מיום שעלו לארץ, שהם בעלי שליטה בחברה זרה, תושבת חוץ ויש בידם הכנסות מחו"ל מהחברה תושבת חוץ, וכל זאת, עוד לפני שהם עלו לישראל והוגדרו תושבי ישראל.

דו"ח שנתי ושיעור המס

בהתאם לאמנות המס החל בין המדינות, זכות מיסוי ראשונית לחיוב המס תהיה שייכת למדינה בה הוקמה החברה הזרה ושיעור המס יחושב בהתאם לכללי המס באותה מדינה.
יחד עם זאת, בדיווח על הכנסות מחו"ל, בדו"ח השנתי, נדרש לבצע התאמות ולחשב את המס בהתאם לדיני המס בישראל. לדוגמא: הכנסה שהינה פטורה ממס במדינת חוץ ואינה פטורה בישראל, יש להוסיף אותה כהכנסה חייבת בדו"ח.
כחלק מהגשת הדו"ח השנתי, נדרש לצרף נספחים נדרשים כגון: טופס 150, טופס 1324.
חשוב לציין, כי מילוי הטפסים אינם פשוט כפי שנראה ולכול סימון או רישום שלכם ישנה משמעות לעניין חיוב המס.
שיעור המס בגין הכנסה מדיבידנד בידי בעל שליטה בחברה, עומד על 30%. כאשר בהתאם לתנאי לדיני המס בישראל, ניתן יהיה לבצע קיזוז מס זר, זיכוי בגין המס ששילם בחו"ל.
חוזר מס הכנסה 6/2016 מציג את הדין החל ביחס לבעל שליטה בחברה נשלטת זרה (חנ"ז). ומקנה כלים והבהרות לחישוב המס, זיכוי מס זר ודוגמאות לחישוב.

שירותי מיסים וחשבונאות

משרדי מעניק שירותי מיסים וחשבונאות לעצמאים ועסקים.
ייעוץ ושירות מלא במיסוי ישראלי.
הנני מתמחה במיסוי בינלאומי – קראו בהרחבה על השירות
שירות מלא לעוסק מורשה

פנו לקבלת שירות מקצועי.

שתפו: