מיסוי חברה זרה בישראל

חברה תושבת ישראל חייבת במס על הכנסותיה שהופקו בישראל או מחוץ לישראל. כך שחברה זרה, שאינה תושבת ישראל, למעשה לא חייבת במס בישראל על הכנסותיה. האומנם? מה אופן מיסוי חברה זרה בישראל?
בעידן של מציאות כלכלית בינלאומית, המאפשרת לכל אחד, כמעט ללא מגבלה, להקים חברה בחו"ל ולנהל את פעילות העסק באמצעותה, קביעת תושבות חברה הופכת למהותית.
תושב ישראל, מקים חברה בחו"ל, לצורך ניהול השקעות בחו"ל או לצורך ניהול עסק בחו"ל, השאלה שעולה במקרה כזה, האם אותה חברה בחו"ל תחשב חברה זרה או חברה ישראלית?

סעיף 1 לפקודת מס הכנסה מגדיר מיהו "תושב ישראל" עבור יחיד ועבור חברה (חבר בני אדם).
לגבי חברהחבר בני אדם שהתקיים בו אחד מאלה:

  1. הוא התאגד בישראל – חברה רשומה ברשם החברות, או
  2. השליטה על עסקיו וניהולם מופעלים בישראל.

בעת שאתם שוקלים לפתוח חברה בחו"ל, לכל מטרה, או שכבר קיימת, כדאי ונדרש לבחון את הנושא.
עניין קביעת תושב ישראל הוא המפתח לאופן ניהול חשבונאות העסק: אופן הדיווח, חיוב וחישוב המס. האם צריך לרשום את החברה הזרה בישראל ככל חברה או לדווח על הכנסות החברה הזרה בדוח יחיד?

חשוב לציין ולהזכיר, כי בכל מקרה, כתושבי ישראל, עליכם לדווח על הכנסות החברה, רק השאלה המהותית היא, האם לדווח כחברה ישראלית או לדווח כהכנסות יחיד בדו"ח השנתי למס הכנסה?
שכן עלות החזקת חברה גבוהה בהרבה לעומת ניהול כיחיד (עצמאי): חברה חייבת בהגשת דוחות כספיים, בניהול מערכת חשבונות כפולה (ניהול מורכב יותר), מאזן בוחן, בתשלום אגרה שנתית, ועוד. ומה גם שלא בטוח שתשלמו פחות מס.

ניהול ושליטה בחברה

קביעת מיקום ניהול ושליטה

אם כן, קביעת מיקום ניהול ושליטה על העסק היא חיונית לעניין מיסוי חברה זרה בישראל.
אלא שהביטוי "שליטה וניהול" אינו מוגדר בדיני המס והוא בעיקר מושג מפתח בדיני המיסוי הבינלאומי. קביעת זכות המיסוי מתבססת על הגדרה זו לא רק בדיני המס המקומי אלא גם באמנות המס בין המדינות, משום שקביעת מקום מקור ההכנסה הוא הבסיס לחיוב.

סעיף 4א לפקודת מס הכנסה קובע את מקום ההכנסה, ובעיקרון מגדיר מקום בהתאם למקום בו מתקיימת הפעילות העסקית או מקום ביצוע השירות.
לצורך קביעת מקום ההכנסה, בודקים בין היתר, גם היכן מתקבלות החלטות אסטרטגיות עבור העסק, החלטות מהותיות. כמו כן, היכן בוצעו כל עבודות ההכנה.
רמת הניהול השוטפת והתפעולית – כאשר לוקחים בחשבון את ההחלטות והניהול המהותי. משום שייתכן ואתם חיים בישראל ומנהלים באופן בסיסי את העסק מכאן ועיקר הניהול ומהותו מתנהל בחו"ל. חשוב מאוד לבצע את ההפרדה וההבחנה הזאת.
היכן מנוהלת מערכת החשבונות של העסק – האם מנוהל בישראל או בחו"ל?
היכן מרכז העניינים של העסק?

מבחני שליטה וניהול של חברה זרה

בחוזר מס הכנסה 4/2002 ניתנו מספר קווים מנחים לקביעת שליטה וניהול של חברה זרה. הקביעה מסתמכת בעיקר על מספר מבחני עזר והפסיקה כגון: פס"ד ניאגו, פס"ד ינקו וייס.
על מנת לקבוע את מקום הפעלת השליטה והניהול של העסק בודקים בין היתר גם הפרטים הבאים:

  1. מסמכי התאגדות של החברה.
  2. פרטים אודות בעלי המניות בחברה.
  3. פרוטוקולים מישיבות הדירקטוריון.
  4. התכתבויות ומסמכים הקשורים להחלטות מהותיות שהתקבלו.
  5. הסכמי ניהול בחברה. גם מורשי חתימה.
  6. הסכמי התקשרות עם ספקי שירותים שונים.
  7. היכן מנוהלים חשבונות הבנק של החברה.
  8. מקום ניהול מערכת החשבונות של העסק. ועוד

שליטה וניהול לעניין אמנות מס

האם החברה בחו"ל משלמת מס באותה מדינה בה הוקמה?
קביעת התושבות נבחנת גם בהתאם לאמנת המס והיא חשובה. בכך ניתן ליישם את הוראות האמנה למניעת כפל מס ובנוסף, להנות מהטבות המס המוצעות בהתאם לדיני המס במקום.
מאוד ייתכן כי העסק ייחשב תושב בשתי מדינות, היינו כפל תושבות. במצב זה, בוחנים בהתאם להוראות אמנת המס. נבחן את מקום ניהול העסק בפועל או מקום הניהול הממשי.

חברת משלח יד זרה או חברה נשלטת זרה

בעת בחינת אופי החברה, צריך לקחת בחשבון את הוראות מס הכנסה לקביעת מיסוי חברת משלח יד זרה או חברה נשלטת זרה.
בעיקרון סעיף 75ב לפקודת מס הכנסה קובע, כי רווחי החברה שכזו מיוחסים לבעלי החברה והמס מחושב בהתאם לשיעור המס השולי. כלומר, מתקיימת הרמת מסך בין החברה לבעלי החברה בנוגע לחבות המס.

קראו כאן בהרחבה – מהי חברת משלח יד זרה

קראו כאן בהרחבה – מהי חברה נשלטת זרה

קראו עוד מאמרים קשורים – מיסוי בינלאומי

דו"ח שנתי למס הכנסה

הנני יועצת מס ומתמחה במיסוי בינלאומי. פנו לקבלת שירותי ייעוץ מס ושירות מלא לעצמאים או לשכירים ומשקיעים.
שירות הכולל בחינת הדברים, ייעוץ בבחירת אופי החברה, הכנה והגשת דו"ח שנתי למס הכנסה בהתאם להוראות החוק תוך ניצול כלל הטבות המס הניתנות.

שתפו: