אמנת מס ישראל פורטוגל

אמנת מס בין ישראל לפורטוגל נחתמה במטרה למניעת מסי כפל ולמניעת התחמקות ממיסים על הכנסה. האמנה חלה על תושבי ישראל ועל תושבי פורטוגל.
מיסים על הכנסה ייחשבו כל המיסים המוטלים על כל סוגי ההכנסה.
לצורך קביעת תושבות חשוב להכיר את כללי המס והגדרת תושב לצרכי מס בהתאם לפקודת מס הכנסה ובהתאם לחוקי המס בפורטוגל.
תושב ישראל לצרכי מס ייחשב מי שמרכז חייו בישראל או בהתאם למספר ימי שהייה בישראל. קראו בהמשך בהרחבה.
מצד פורטוגל, תושב לצרכי מס ייחשב מי ששהה לפחות 183 ימים בשנה במדינה.
חשוב לציין כי במקרים מסויימים אתם עשויים להיחשב תושבי שתי המדינות לצרכי מס. במקרה של כפל תושבות, תושב מדינה ייחשב בהתאם למקום המגורים, מרכז חיים, מקום ניהול העסק או מקום עבודה. לוקחים בחשבון מספר פרמטרים המהווים זיקה למדינה וגם לפי אזרחות.

להלן פירוט וחלק מסוגי הכנסות הנדונות באמנה.

הכנסה ממקרקעין בפורטוגל

בהתאם לאמנת המס, הכנסות ממקרקעין חייבות במס במדינה בה נמצא הנכס. כלומר זכות ראשונית לחיוב המס בפורטוגל וזכות חיוב משנית בישראל.
להזכירכם, תושבי ישראל חייבים בדיווח ותשלום מס בישראל בגין כלל ההכנסות בארץ ובחו"ל.
כדאי להתעדכן לגבי כללי המס בפורטוגל, שיעור המס בגין הכנסות משכירות עומד על 28%. יחד עם זאת, ככל שתשכירו לטווח ארוך (מעל שנתיים), ייתכן ותשלמו שיעור מס נמוך יותר 26%. מומלץ להתייעץ עם יועץ מס או עורך דין בפורטוגל.

הכנסות משכירות מחו"ל חייבות במס בישראל בהתאם לשתי מסלולי מיסוי לבחירה:
מסלול מיסוי 15% – שיעור מס סופי. ניתן לנכות מהכנסות אלו רק הוצאות פחת.
מסלול מיסוי שולי – חיוב במס בהתאם לשיעור המס השולי שלכם ולא פחות מ – 31%. כאשר במסלול זה ניתן לנכות הוצאות שהוצאו בגין הכנסות אלו.

הכנסות מרווחי הון

רווחי הון שהפיק תושב ישראל ממכירה של נכס בפורטוגל יהיו חייבים תחילה במס בפורטוגל וחיוב מס משני בישראל. בהתאם לאמנת המס, מתן זכות לחיוב ראשוני ניתן למדינה בה נמצא הנכס.
שיעור המס בגין רווח הון ממכירת נדל"ן בפורטוגל הנו 28%. חשוב להזכיר כי שיעור המס בגין רווחי הון בישראל עומד על 25%. כך שסביר להניח במקרה זה, שלא תצטרכו לשלם הפרשי מס נוספים בישראל. כמובן, נדרש לחשב תחילה את הרווח הון לאחר ניכוי ההוצאות הנלוות. כדאי תמיד לשמור את כל הקבלות והחשבוניות בגן תשלומים שאתם משלמים בגין כל נכס.

אמנת מס ישראל פורטוגל

הכנסות מריבית ודיבידנד

הכנסות מריבית ודיבידנד המשולמים ע"י חברה תושבת פורטוגל חייבים במס בפורטוגל כזכות מיסוי ראשונית ובישראל בחיוב משני.
שיעור המס בישראל בגין הכנסות מריבית ודיבידנד עומדים על 25%. כך שאם תחויבו פחות מכך בחו"ל, תצטרכו לשלם את הפרש המס בישראל.

הכנסות עצמאי בפורטוגל

תושב ישראל העובד כעצמאי בפורטוגל חייב במס בישראל. להזכירכם החובה מכוח התושבות. כך שאם אתם מבצעים ניתוק תושבות (כפוף לתנאים בחוק), הרי שלא תהיו חייבים במס בישראל.
כל עוד אתם נחשבים תושבי ישראל, הרי שמתקיימת חובת תשלום מס ודיווח גם בארץ. הדבר נכון גם לגבי נוודים דיגיטליים. 

מצד פורטוגל, אם הנכם תושבי פורטוגל לצרכי מס, היינו, מקום מגורים ומרכז החיים שלכם במקום, הרי שאתם חייבים גם בדיווח ותשלום מס בגין הכנסותיכם בפורטוגל.
שיעורי המס בפורטוגל מדורגים עד לשיעור של 48%. עם זאת, המדינה מעניקה הטבות מס, כפוף לתנאים בחוק, המפחיתים את שיעור המס ל 25%. הטבה זו יכולה להתאים בעיקר לבעלי הכנסות גבוהות עם שיעור מס שולי של מעל 31%, אחרת אתם עשויים לשלם יותר מס מאשר בישראל. כדאי מאוד לקבל ייעוץ מקצועי במקום ולהתעדכן בהתאם לשינויים החלים כל הזמן.

הכנסות ממשכורת בפורטוגל

תושב ישראל בעל הכנסה ממשכורת בפורטוגל חייב במס בישראל. חשוב להוסיף, כי בתנאים מסויימים ובהתאם לאמנת המס, תהיו חייבים בדיווח ותשלום מס גם בפורטוגל.
בהתאם לכללי המס בפורטוגל ובאמנת המס:
אם הנכם שוהים מעל 183 ימים בשנה בפורטוגל ובנוסף, הנכם עובדים מול מעסיק תושב המקום, הרי שאתם חייבים בדיווח ותשלום מס גם בפורטוגל.

קיזוז מס זר

אמנת המס בין ישראל לפורטוגל באה כאמור במטרה למניעת כפל מס.
ככל שאתם עונים להגדרה של כפל תושבות – נחשבים לתושבי ישראל וגם תושבי פורטוגל לצרכי מס, הרי שאתם חייבים בדיווח לשתי המדינות. לאחר חישוב המיסים ניתן לקזז את המס ששולם בחו"ל. חשוב לציין כי בהתאם לפקודת מס הכנסה, יינתן זיכוי מס זר עד לתקרה בחוק.

האמנה דנה בנושאים אחרים והכנסות שונות נוספות כגון: אמנים, הוראה, פרופסורים וחוקרים.

אם הנכם תושבי ישראל בעלי הכנסות מחו"ל הרי שאתם חייבים בהגשת דו"ח שנתי למס הכנסה.
מוזמנים לפנות לקבלת שירות מקצועי הכולל הכנה והגשת דו"ח שנתי למס. במהלך הכנת הדו"ח נלקח בחשבון כלל הטבות המס המגיע לכם.

שתפו: