הוצאות מוכרות לעסק מהבית

עצמאיות ועצמאים רבים, עוסק פטור או עוסק מורשה, בוחרים לנהל את העסק מהבית. (מדירה שכורה או דירה בבעלות). אם אתם מנהלים את העסק שלכם מהבית סביר שיהיו לכם הוצאות מעורבות, הוצאות שהן לשימוש פרטי וגם לשימוש בעסק.
השאלות שעולות, האם ניתן להכיר בהוצאות אלו? באיזה שיעור? ואלו הוצאות ניתן להכיר? אלו הוצאות מוכרות לעסק מהבית?

האם ניתן להכיר בהוצאות לעסק מהבית?

לפי פקודת מס הכנסה, ניתן לנכות מסך ההכנסה מעסק רק הוצאות שיצאו כולן בייצור הכנסה בשנת המס. בעיקרון לפי החוק, הוצאות מהבית הינם הוצאות פרטיות ואינן ניתנות לניכוי. כלומר, הוצאות לא מוכרות למס. כללי החוק מתקיימים גם לגבי הוצאות מעורבות. תהיו רשאים לנכות מהכנסות העסק רק במידה וניתן למדוד את חלק ההוצאות הקשורות בייצור הכנסה. כאשר כל הוצאה נבחנת לפי כללי החוק.

שיעור ההוצאה שניתן לנכות מהכנסה מעסק

מחשבים את שיעור ההוצאה המעורבת על ידי מדידת מ"ר הבית ומייחסים את החלק המשמש לעסק. חישוב זה מתאים בעיקר לבעלי קליניקה בבית או כאשר יותר מחדר אחד משמש אותכם לעסק. יחד עם זאת, ככל שמדובר בדירת המגורים שלכם, אתם עשויים להיקלע למלכודת מס!
חוק מקרקעין מעניק פטור ממס שבח בעת מכירת דירת מגורים מזכה (דירה יחידה), אם נשנה את מהות הנכס לכדי נכס עסקי, לא תהיו זכאים לפטור ממס שבח.
אם יש לכם יחידת דיור נפרדת המשמשת לעסק (כגון: מרפאה, קליניקה, גן ילדים, מספרה, פדיקור מניקור וכדומה), נוכל לרשום הוצאות בשיעור מלא, בתנאי שקיים ביחידת הדיור הנפרדת, שיעור מדידה נפרד והיחידה משמשת כולה לעסק. לדוגמא: שעון חשמל נפרד, מד מים נפרד וכו'.

כאשר מדובר בדירה המשמשת בעיקרה למגורים, במקרה זה, אנו מייחסים חדר אחד מהבית (כחדר עבודה) לשימוש בעסק. ואז נרשום שיעור של 25% מסך ההוצאות המעורבות לעסק. גם כאן, לא מומלץ לייחס שיעור גבוה מזה מאותה סיבה לעיל. פטור ממס שבח.

הוצאות מוכרות לעסק מהבית

הוצאות מוכרות לעסק מהבית

להלן פירוט הוצאות מעורבות שניתן יהיה לרשום כהוצאה מוכרת לעסק המתנהל מהבית: (עד 25%):
ארנונה, מים, חשמל, ועד הבית, אינטרנט, שימוש בטלפון נייד, אחזקת משרד (כגון: חומרי ניקיון).

להלן מספר נקודות והערות חשובות:

באופן עקרוני, לא מומלץ לנכות מסך ההכנסה שיעור הוצאה מעל 25%. 
בעיקרון לפי החוק, הוצאות מעורבות אינן מוכרות אלא אם ניתן לייחס את החלק המיועד לשימוש עסקי ושיהיה סכום סביר.

ארנונה – לא מומלץ לרשום מעבר לשיעור הנ"ל משתי סיבות עיקריות:
סיבה אחת, חיוב הארנונה מחושב לפי שיעור חיוב לדירת מגורים. אם נרשום שיעור גבוה יותר, יש סיכוי שהעירייה תשנה את מהות הדירה ותחשב כעסק. ארנונה עסקית היא הרבה יותר גבוהה!
סיבה שנייה, כל עוד מוגדרת הדירה למגורים לפי החוק, בעת המכירה של הדירה יתקיימו התנאים לפטור ממס שבח.

ריבית משכנתא ופחת – מומלץ לשקול בזהירות רישום של ההוצאות הללו בכלל. מאחר וכאשר תמכרו את הדירה, סכום ההוצאה שנרשמה תופחת מסך ההוצאות לצורך חישוב מס השבח, מה שיעלה את הרווח ממכירת הדירה, כלומר השבח.

דמי שכירות – אם הנכם עובדים מדירת מגורים מושכרת, כעיקרון לא ניתן להכיר כלל בהוצאות השכירות. אלא אם כן אתם מנכים מס במקור מתשלום שכר הדירה. כלומר, תשלום שכר הדירה יירשם כהכנסות משכירות לבעל הדירה! בעל הדירה צריך לפתוח תיק במס הכנסה.

הוצאות שהן רכוש קבוע

כגון: רכישת מחשב, טלפון נייד, מזגן למשרד. ההוצאה תרשם על דרך הוצאות פחת. כלומר, לא כל סכום ההוצאה תנוכה באותה שנת מס, מאחר ורכוש הקבוע משמש את העסק לאורך יותר משנה אחת. 
דוגמאות:
אם רכשתם מחשב לצורך העסק, את סך סכום ההוצאה נחלק על פני כ- 3 שנים ( לפי 33% בכל שנה ). כלומר נרשום בכל שנה שליש מהסכום כהוצאה.
בקניית ריהוט משרדי לעסק (בלבד), סך ההוצאה תרשם על פני כ- 14 שנים ( לפי 7% בכל שנה ). כך ששיעור הפחת משתנה בהתאם לנכס ונקבע בהתאם לתקנות מס הכנסה.

קיזוז מע"מ מהוצאות מעורבות

לפי חוק מע"מ, הוצאה מעורבת שהיא הוצאה לשימוש פרטי וגם לשימוש בעסק, תרשם לפי מידת השימוש לעסק. לפי החישוב הבא:
במידה ורוב השימוש נעשה בעבור העסק, נרשום שיעור של 66.67% מסך המע"מ.
במידה ועיקר השימוש לצורך פרטי וחלק קטן יותר לשימוש עסקי, נרשום שיעור של 25% מסך המע"מ.
שימו לב! ישנן הוצאות שהן ללא מע"מ כלל. כגון: ארנונה, ועד הבית.

הוצאות מוכרות לעוסק

חשוב לציין, הוצאות ששילמתם והוצאתם, שהם כולם לצורכי העסק, יוכרו במלואם. כלומר, את כל סכום ההוצאה נרשום בהנהלת החשבונות, לצורך הכנה של דו"ח רווח והפסד ולדו"ח השנתי.

הוצאות כגון: משרדיות, פרסום ושיווק, אגרת חבר, שימוש בתוכנות מקצועיות, שכר טרחה יועצת מס, ביטוח אחריות מקצועית, דמי חבר, ספרות והשתלמות מקצועית וכל הוצאה שהיא כולה בעבור העסק. תלוי בסוג העסק שלכם.

פנו לקבלת שירות מקצועי
קראו בהרחבה על השירותעוסק מורשה

שתפו: