הקצאת אופציות בחברה פרטית

הקצאת אופציות בחברה פרטית – מאמר אורח מאת דניאל חדש, עו"ד

אופציות בחברה פרטית כחלק מתנאי העסקה  – האם השקעה שווה או כרטיס לוטו?

מזל טוב, אתם מנהלים משא ומתן על תנאי העסקה שלכם מול חברה חדשה. החברה מסרבת לשלם לכם את השכר שביקשתם אך נאמר לכם – אל תדאגו!
בנוסף לשכר שאנחנו מציעים, תהיו זכאים להשתתף בתוכנית אופציות של החברה, התוכנית ממש ממש נדיבה – מה זה אומר? האם אתם בכלל יודעים?  
לפני החתימה כדי שתעצרו רגע ותשאלו את עצמכם מה בעצם לא נאמר לכם ומה אתם חייבים לבדוק מראש.

מה חשוב לבדוק בטרם חתימה על הסכם אופציות?

נתחיל ונאמר, שלעובד וכל שכן למועמד לעבודה אין ממש אפשרות להשפיע על תכנית האופציות של החברה, שכן מדובר בתוכנית כללית וגנרית לכלל העובדים. בינינו, הסיכוי שלכם לקבל כמות אופציות גדולה יותר מזו שנקבעה בתוכנית אפסי אלא אם מדובר בחברת סטארט אפ (הזנק) שהיא בשלביה הראשונים ואז לפעמים יש אפשרות לנהל משא ומתן על כמות האופציות שתקבלו.
אם אתם עובדים בכירים או כאלו שהחברה מחזרת אחריכם, אתם יכולים לבדוק אם קיימת אפשרות לקבל במקום אופציות מניות מסוג RSU.
מה כן חשוב לבדוק מראש? מומלץ להתחיל עם התוכנית עצמה (שרוב הסיכויים שתהיה באנגלית)

תכנית אופציות לעובדים:

בתוכנית האופציות נקבעים תנאים רבים בקשר לאופציות ובעיקר: סוג האופציות, הכמות שמוקצית לעובדים, מחיר המימוש, התנאים למימוש (למשל האם רק לאחר ותק מסוים במקום העבודה או הגעה ליעד מסוים), המקרים בהן האופציות פקעות, מה קורה במקרים שונים של סיום יחסי עבודה למשל במקרים של פיטורים בנסיבות חמורות (Termination of cause), סוגיות מס למשל מסלול המיסוי שנבחר, הדין החל על התוכנית ולאיזו מדינה יש סמכות שיפוט (לפעמים תגלו שהדין החל הוא הדין הישראלי אלא הדין של מדינה זרה כמו מדינת דלאוור (Delaware) או מדינת ניו יורק, מה שאומר שלא מן הנמנע שאם תרצו לתבוע את החברה על הפרה של הסכם האופציות תצטרכו לעשות זאת שם על כל הכרוך בכך).

יש חברות שנהוגות לפרט בתוכנית האופציות רק את התנאים הכלליים של התוכנית אשר מוגשת לשלטונות המס ולדיווחים בדוחות הכספיים ומפרטות את התנאים הכללים והספציפיים בהסכם העבודה ובד"כ בנספח מיוחד בשם הסכם אופציות לעובד או מסמך הענקה.

סעיף אופציות / הסכם אופציות:   

סעיפי אופציות בהסכם העסקה יכולים להיות כלליים מאוד כמו משפט כוללני לפיו העובד יהיה זכאי להשתתף בתוכנית האופציות של החברה כפי שתחול מעת לעת ועד לסעיפים שמפרטים את התנאים. בד"כ נהוג לרשום סעיף כללי בהסכם העבודה ולהחתים את העובדים על הסכם נפרד שהוא הסכם האופציות.

לכן, ככל שהסעיף בהסכם לא מפורט מספיק או מפנה להסכם / לתוכנית האופציות יש לבקש כמובן לראות את הסכם האופציות לעובדים ולא להסתפק רק בתוכנית.

הקצאת אופציות בחברה פרטית

מה מומלץ לעשות לפני חתימה על הסכם עבודה הכולל אופציות או על הסכם אופציות:

מעבר לבירור התנאים הכלליים של כמות האופציות שתקבלו, ומועדי הבשלה ומחיר המימוש חשוב מאוד לבדוק גם את הדברים הבאים ולהתייעץ עם מומחים ואנשי מקצוע כגון: יועץ מס לגבי סוגיות המס ועו"ד לדיני עבודה לגבי הסוגיות המשפטיות.

בעוד שחברות רבות נהוגות במדיניות של שקיפות, ישנם לא מעט מקרים שהחברות לא ממש יסכימו לשתף אתכם בכל המידע, כל  שכן שאתם עדין מועמדים לעבודה ולא עובדים כבר בחברה, וזאת מסיבות שונות למשל חשש שמידע יזלוג למתחרים או מחשש שעודף מידע יגרום לבלבול אצל המועמד/העובד ועד ידיעה שהאמירה שמדובר בתוכנית "נדיבה" לא ממש קולעת לאמת….

בכל מקרה חשוב לנסות ולקבל את המסמכים הרלוונטיים וכמה שיותר מידע לגבי סוגיות שונות וחשובות ונזכיר כמה מהן:   

  • סוגיות המיסוי ומסלול המיסוי של האופציות, שלעניין זה יש אבחנות בין חברה ציבורית (כלומר שמניותיה כבר נסחרות) לבין חברה פרטית.
  • מה קורה לאופציות במקרה שהחברה נרכשת או מתמזגת עם חברה אחרת?
  • מה התנאים לדילול עתידי של מניות החברה? ולמי יש עדיפות? סוגיית הדילול חשובה מאוד בחברות הזנק, שכן יכול להיות שמחיר המימוש שקיבלתם הוא מעולה אבל ברגע שייכנסו משקיעים חדשים והם יקבלו אחוזים בחברה – הערך של האופציות שלכם ירד פלאים.
  • כמו שהזכרנו קודם: מה קורה בסיום יחסי עבודה וכמה זמן יש אפשרות לממש אופציות לאחר סיום העבודה אם בכלל.

קראו כאן מאמר קשור בהיבט המס: הקצאת אופציות לעובדים

מתי יהיה אפשר לממש אופציות בחברה פרטית:

בזמן ההעסקה האופציות הבשילו כשאתם מועסקים והן מוכנות למימוש
לאחר סיום ההעסקה האופציות שלכם הבשילו אחרי שכבר עזבתם את מקום העבודה ואתם זכאים למימושן.
מומלץ לבדוק לפני שאתם עוזבים לבדוק מה קורה עם האופציות ולקבל את הכל בכתב מסודר ולוודא שאתם עומדים בלוח הזמנים.
בהנפקה מימוש האופציות במקרה הזה תלויות בתנאי ההסכם.

לסיכום:

הרבה פעמים השם אופציות יכול להיות מסנוור ומה שמקבלים ביד הוא הרבה פחות ממה שמדמיינים בראש. לכן, בדקו היטב אם זה מה שאתם רוצים במקום הטבת שכר אחרת ואם כן בדקו טוב טוב מה מציעים לכם ומה מסתתר מאחורי המסמכים הרבים שתצטרכו לחתום עליהם. לכן, נשמח לפגוש אתכם לפגישת ייעוץ. זו בהחלט השקעה שתחזיר את עצמה להבדיל מהאופציה.

בהצלחה רבה

עורך דין

עו"ד דניאל חדש, ההגנה הטובה ביותר בשבילך.
טלפון במשרד: 076-5393461
אתר: www.dhadv.co.il

שתפו: