מע"מ במתן שירות בחו"ל

חוק מע"מ מקנה הטבת מס בחיוב מע"מ במתן שירות בחו"ל.
בסעיף 30(א)(7) לחוק מע"מ נקבע שיעור מע"מ אפס בעסקת "מתן שירות בחוץ לארץ בידי עוסק שמקום עיסוקו העיקרי הוא בישראל".
מטרת המחוקק הוא לעודד ייצוא שירותים לחו"ל, וע"י הטבת המס זו, אנו יכולים לתמחר את העסקה בפחות בסכום מס ערך המוסף, ובכך מאפשר לעוסקים הישראלים להתחרות מול העוסקים הזרים.
ישראל כמו מדינות רבות, מעניקות סוגי הטבות מס לטובת צמיחה כלכלית ולמשק הישראלי. מצד אחד המדינה גובה פחות מע"מ אך מצד שני, עסקאות מסוג זה מכניסות הרבה מטבע זר למדינה.
ביטול חיוב המע"מ באה בעיקר להקל בסיטואציות שונות.

הלכה למעשה, סעיף 30(א) לחוק מע"מ מונה רשימה של סוגי עסקאות שהמס עליהן יהיה בשיעור אפס. כאשר רוב סוגי העסקאות הם בעלות אופי של ייצוא.
אך שימו לב, הדברים אינם פשוטים כמשמעם. בואו נראה

סעיף 2 לחוק מע"מ קובע שעל עסקה בישראל ועל יבוא טובין יוטל מס ערך מוסף (מע"מ).
סעיף 15 לחוק מע"מ קובע מתי יראו שירות כניתן בישראל, ושיהיה אחד מאלה:

  • נתן אותו מי שעסקו בישראל, או
  • שהשירות ניתן לתושב ישראל, כולל שותפות או חברה, או
  • השירות ניתן לגבי נכסים המצויים בישראל.

מכאן אנו מבינים, שאם הנך עוסק בישראל, הרי שעסקת מתן שירות בחו"ל היא עסקה חייבת במע"מ. אך במקביל, סעיף 30(א)(7) מעניק הטבת מס, בשיעור מע"מ אפס.
יחד עם זאת, שיעור מע"מ אפס במתן שירות בחו"ל כפוף למספר תנאים בחוק.

התנאים לשיעור מע"מ אפס במתן שירות בחו"ל

להלן התנאים לשיעור מע"מ אפס במתן שירות בחו"ל: 

  1. נותן השירות הוא עוסק אשר מקום עיסוקו העיקרי בישראל,
  2. השירות כולו ניתן בחוץ לארץ (בחו"ל),
  3. נותן השירות עצמו שהה בחו"ל לשם מתן השירות,
  4. השירות בוצע בפועל מחו"ל,
  5. והשירות נצרך מחוץ לישראל.

תנאים אלו מעלים לא מעט סוגיות. נציין כי את רוב הפרשנות בעניין זה, אנו למדים מפסקי דין שונים שניתנו במקרים אלו בבתי משפט. להלן חלקם

מע"מ במתן שירות בחו"ל

מקום מתן השירות בחו"ל

מקום מתן השירות הוא פרמטר מרכזי, ואחד התנאים לפטור ממע"מ הוא שכל השירות ניתן בחו"ל.
אך מה קורה כאשר מדובר בעסקת מתן שירות בחו"ל, כאשר אנו חייבים לבצע חלק מההכנות בישראל עבור אותו מתן השירות בחו"ל?

בהחלטת מיסוי 3936/15 (החלטת מיסוי בהסכם), מע"מ דן במקרה של משרד עו"ד ישראלי אשר ייצג תושב ישראלי (הלקוח) בתביעה כנגד תושב חוץ. התביעה התרחשה בחו"ל וללא עניין בארץ.
אך לצורך ניהול התביעה, נעשו פעולות הכנה בישראל ע"י משרד עורכי הדין הישראלי, והשאלה הנדונה היא, האם עדיין ייחשב השירות כניתן בחו"ל?
בסוגיה זו ובין היתר נקבע כך, במקרה בו עיקר פעולות ההכנה בוצעו בישראל הם טפלות לשירות העיקרי הניתן בחו"ל, אזי עדיין יראו כשירות שניתן כולו בחו"ל ויחול הפטור בסעיף לעיל.

להלן דוגמאות נוספות בסוגיה דומה שיכולות להיות מתאימות עבורכם:
מדריך תיירים בחו"ל שצריך לבצע הכנות בישראל לקראת הטיול בחו"ל.
אמן או אומנית אשר מתכוננים ומבצעים חזרות בישראל להופעה שלהם בחו"ל.

קביעת מקום צריכת השירות 

כאמור, אחד התנאים לתחולת הפטור ממע"מ בסעיף, הוא שמקום צריכת השירות הוא בחו"ל. משמעות הדבר הוא, שלא מספיקה העובדה שהשירות ניתן בחו"ל אלא גם שהלקוח צורך את השירות בחו"ל ושוהה בחו"ל. 
כלומר, זהות מקבל השירות איננה קובעת. כך שהטבת המס בשיעור מע"מ אפס, עשויה להתקיים גם במתן שירות לישראלים בחו"ל. החוק לא מגביל בהקשר לזהות מקבל השירות אלא מקום קבלת השירות או המקום בו נצרך השירות.

במקום בו החוק אינו מספק תשובות ברורות, אנו נעזרים בפרשנות בפסיקה. סוגיה זו עלתה בפסקי דין רבים.
בפס"ד גווילי יהושע (ת"ה 124-08) – הדן בחיוב מע"מ על שיחות טלפון לארץ שנעשו מחו"ל באמצעות כרטיסי חיוג או שירות גוביינא. זאת תביעה ייצוגית להחזר תשלומי מע"מ שתהיה בסופו של דבר דרך חברות התקשורת.

מצד מע"מ נטען, בין היתר:
בהתאם לתיאור השירות, מלמד שמדובר בעסקת יצוא. השירות של העברת שיחות הטלפון ליעדן "מבוצע בישראל, ע"י תשתית המצויה בישראל: המרכזייה המחשוב, מאגר הנתונים, מענה אנושי בעברית. על כן מדובר בשירות הניתן בישראל וחייב בשיעור מע"מ מלא. זה שאחד הצדדים בחיוג שוהה בחו"ל, מהווה זיקה שולית, טפלה לעיקר".
עוד נטען מצד מע"מ: אחד התנאים לשיעור מע"מ אפס הוא שהשירות המוענק יתבצע בחו"ל. לשיטתה, "השירות מבוצע ע"י טכנולוגיה המצויה בישראל, ולפיכך, חייב בשיעור מע"מ מלא. ובנוסף, הסעיף אינו עוסק כלל במקום הימצאו של מקבל השירות! אלא שם את הדגש על מקום מתן השירות.
במע"מ עושים הבחנה: מקום מתן השירות אינו בהכרח מקום צריכת השירות. ובכך, מסייגים את העסקה מתחולת סעיף 30(א)(7).

מאחר והסעיף בחוק אינו שלם, וניתן לפרשו מכל צד, בית המשפט נדרש להכריע בשאלה:
האם מקום 'מתן השירות' הוא מקום ביצועו של השירות או מקום צריכתו של השירות.

באחרית דבר, מציין השופט מגן אלטוביה – "סעיף 30(א)(7) לחוק מע"מ קובע כי "מתן שירות בחוץ לארץ בידי עוסק שמקום עיסוקו העיקרי הוא בישראל" הינה עסקה אשר תזכה להקלת "שיעור אפס". פרשנותו של הסעיף מלמדת כי מקום מתן השירות הינו המקום בו נצרך השירות..". כלומר, מקומו הגיאוגרפי של מקבל השירות.
בית המשפט לא מקבל את עמדת מע"מ בעניין זה.

מלכודת בתכנון מס במע"מ

תכנון מס במע"מ ע"י הסטת העסקה לחו"ל באופן מלאכותי הנה עבירה אזרחית ואף עשויה להיות פלילית.
לעניין זה, במקרה בו מנסים לנצל את הטבת המס ולהסית את עסקת מתן שירות בחו"ל באופן מלאכותי. וכך לדוגמא: עוסק בישראל מציע ללקוח להיפגש במדינה אחרת בחו"ל, ולבצע את השירות בחו"ל ובכך, לכאורה להנות מפטור ממע"מ.
לשם כך, סעיף 138 לחוק מע"מ קובע, כי מנהל מע"מ רשאי להתעלם מעסקה או מפעולה, אם הוא סבור שהיא מלאכותית או בדויה או שאחת ממטרותיה העיקריות היא הימנעות ממס.
כך שכדאי לכם לקחת בחשבון, שעל עסקה מסוג זה, לא יחול הפטור ממע"מ.

מע"מ ברילוקיישן

לא מן הנמנע לבחון גם בהקשר לחבות מע"מ במתן שירות בחו"ל ברילוקיישן. רבים טועים לחשוב כי עצם העובדה שהם שוהים בחו"ל, מקנה להם פטור כלשהו, אלא שלא כך הדבר.
במקרה בו הנכם שוהים בחו"ל, על תקן של רילוקיישן זמני, והנכם עוסקים בישראל, היינו, יש לכם תיק עוסק, אזי יחולו עליכם אתם הוראות לעיל.
הווה אומר, במידה ואתם נותנים שירות בחו"ל לישראלים בחו"ל, אשר גם צורכים את השירות בחו"ל, אזי בהתאם לתנאים בחוק, ייתכן ועל עסקאות יחול מע"מ בשיעור אפס.
אך במידה והשירות נצרך בישראל, אזי כמובן, עסקה זו חייבת במע"מ מלא.

יש לא מעט בסוגיות לגבי מס הכנסה ברילוקיישן – לחצו לקריאה בהרחבה.

סעיף זה בניגוד לסעיף 30(א)(5) המקנה פטור ממע"מ לתושב חוץ, אינו מגביל לגבי זהות מקבל השירות, אלא הדגש הוא על מיקום מתן השירות בחו"ל.

כמו כן, הסעיף אינו נותן את הדעת בהקשר לשירות לגבי נכס. ראוי להוסיף כי ישנם תנאים נוספים בתקנה 12 לחוק מע"מ לתחולת הפטור במקרה של שירות הניתן לגבי נכס בישראל.

ייעוץ מס

משרדי מעניק שירות מלא לעצמאים ועסקים – קראו בהרחבה על השירות לעוסק מורשה
הדברים אינם פשוטים ולפיכך, נדרש לבחון כל מקרה לגופו.

פנו לקבלת ייעוץ מקצועי וחוות דעת מקצועית.

שתפו: