ההבדל בין יועץ מס לרואה חשבון

ההבדל בין יועץ מס לרואה חשבון

מסלול לימודים של רואה חשבון ויועץ מס

מסלול לימודים של רואה חשבון נמשך לפחות 3.5 שנים. תוכנית הלימודים האקדמית כוללת לימודי חשבונאות ומיסים וקורסים נרחבים בתחום הכלכלה והסטטיסטיקה.
מסלול לימודים של יועץ מס נמשך לפחות 2 שנים. תוכנית לימודים ממוקדת ומקיפה. כוללת לימודי חשבונאות ומיסים בהרחבה ואת חוק המע"מ, חוק הביטוח הלאומי, הצהרות הון, חוק מיסוי מקרקעין. ועוד.

עיקר הכשרתו של רואה חשבון מתמקדת בכללי החשבונאות, ביקורת ועריכת דוחות כספיים של חברות
עיקר הכשרתו של יועץ המס הוא לצורך מתן שרותי ייעוץ מס וחשבונאות לעצמאים. (עוסק מורשה או עוסק פטור ושותפויות). 

כמובן שבתוכנית הלימודים של רואה חשבון ויועץ מס ישנם קורסים חופפים ודומים בתוכן בתחום החשבונאות והמיסים. מאחר ורוב כללי החשבונאות והמיסוי בחוק, יחול באופן דומה עבור חברה או עצמאי. לדוגמא: מהי הוצאה מוכרת? הוצאות פחת, ניהול פנקסי חשבונות ועוד.. 
רוב החומר שלומד רואה חשבון אינו רלוונטי לעצמאים, עוסק מורשה או עוסק פטור. דגש התואר הוא מופנה לביקורת ועריכת דוחות כספיים לחברות ציבוריות.

יצוג במס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי

רואי חשבון ויועצי מס רשאים לייצג כל סוג של "נישום". שיכול להיות: עוסק מורשה, עוסק פטור או שותפות או חברה או עמותה וגם שכירים.
ייצוג ברשויות המס; מס הכנסה, מע"מ, ביטוח לאומי ומיסוי מקרקעין.

חובת הדיווח לרשויות המס

לכל עסק קיימת חובת הדיווח לרשויות המס. ישנם דיווחים חודשיים ודיווחים שנתיים. אלא שבהתאם לחוק החברות, חברה חייבת בביקורת, חוות דעת ואישור דוחות כספיים ע"י רואה חשבון חיצוני.
יחד עם זאת, חברה בעלת מחזור עסקאות של עד כ – 600,000 ₪ בשנה, אינה חייבת בדוחות כספיים ע"י רואה חשבון. כך שגם יועץ מס בעל ניסיון וידע מקצועי, יכול לייצג ולערוך דוחות שנתיים של חברות קטנות.

עצמאים (עוסק מורשה, עוסק פטור) וגם שותפות, רשאים לדווח ולנהל את מערכת החשבונאות של העסק שלהם באופן עצמאי. עם זאת, מומלץ להיעזר במייצג, יועץ מס או רואה חשבון. בעיקר לפנות זמן יקר לטובת ניהול ושיווק העסק. מה גם שלרוב העצמאים גם אין את הידע המקצועי הנדרש. (לטעויות יש מחיר). 

שרותי חשבונאות ומיסים

את כל שרותי החשבונאות והמיסים שכל עצמאי נדרש במהלך עסקו, יכול לקבל מיועץ מס או רואה חשבון.
החל מפתיחת תיק במע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי. ייעוץ בהחלטה של איזה סוג תיק לפתוח, עוסק מורשה או עוסק פטור? הדרכה בניהול ספרים (חשבונית מס, קבלה, הוצאות…). הנהלת חשבונות. הכנת משכורות לעובדים (למעסיקים). דיווחים חודשיים ושנתיים. הכנה והגשת דו"ח שנתי. הכנה והגשת דו"ח הצהרת הון. אישור רואה חשבון / יועץ מס על הכנסות עצמאי. טיפול וייצוג מול רשויות המס. חישוב מקדמות מס הכנסה ודמי ביטוח הלאומי. ייעוץ מס. תכנוני מס לפי החוק. החזרי מס הכנסה לשכירים. ליווי מקצועי לאורך כל הדרך.

ההבדל בין יועץ מס לרואה חשבון

יועץ מס או רואה חשבון

למעשה עוסק מורשה או עוסק פטור או שותפות, יכולים לבחור בין יועצת מס או רואה חשבון לצורך העסק.

איך לבחור בין יועץ מס לבין רואה חשבון?

לכל בעל עסק יש צרכים שונים, אמות מידה שונות, חשיבות שונה לדברים, כך שכל אחד בוחר מי הכי מתאים לו בהתאם. ובכל זאת, ישנן פרמטרים עיקריים שיהיו חשובים לכולם;

רמת השרות

אחד הפרמטרים החשובים שצריך לתת את הדעת בבחירה. רמת שרות מקצועית וטובה תעיד על תקשורת וכימיה טובה בין הצדדים, רמת זמינות טובה ובמיוחד במקרים דחופים. יחס אדיב, אמינות, נאמנות, סובלנות במידה וכו'.

רמת המקצועיות

 ישנה חשיבות רבה למידת המקצועיות של המייצג. באופן טבעי, יכולים להיות טעויות אנוש. אבל טעות מקצועית או רשלנות מקצועית, שבאה מחוסר ידע מקצועי או מחוסר אכפתיות (שזה בעיני הכי גרוע), יכולה לגרום נזק לא קטן עבור בעל העסק.

סוג התמחות

רוב בעלי העסקים, עצמאים ושותפויות לסוגיהן לא בהכרח צריכים לחפש מייצג המתמחה בתחום שלהם. משום שבסיס כללי החשבונאות והמיסוי חל על כל סוג של עסק רגיל בישראל.
יחד עם זאת, ישנם עסקים מסויימים שזה יהיה נכון עבורם לבחור מייצג המתמחה גם בתחום נוסף כגון: מיסוי בינלאומי.
לדוגמא: אם יש ברשותכם הכנסות מחו"ל הנובעות מהפעלת עסק בחו"ל, השקעות בנדל"ן או כל עסק אחר בחו"ל, במקרה שכזה, יהיה כדאי לכם לבחור מייצג, יועצת מס או רו"ח בעלי ידע וניסיון במיסוי בינלאומי. הכולל כללי מיסוי והוראות מס הכנסה מיוחדות.
דוגמא נוספת: משקיעים בתחום הקריפטו, או בשוק ההון (ברוקר זר), מיסוי הקריפטו הוא יחסית חדש, הוראות מס הכנסה על דיווח הכנסות ממטבעות דיגיטליים ניתנו החל החל משנת 2018. חישוב רווחי ההון וההכנסות הנובעות ממסחר בקריפטו הוא מורכב ונדרש ידע וניסיון מקצועי, ולכן יש חשיבות רבה בבחירת מייצג נכון שיכול להיות רו"ח או יועצת מס המתמחה במיסוי קריפטו.

מיקום גאוגרפי

אנו מבינים ורואים היום, שאין משמעות רבה למיקום הגאוגרפי. זאת משום העובדה הפשוטה שניתן לנהל את הכל דרך האינטרנט.
ניתן לשלוח במייל את כל חומרי הנהלת החשבונות והמסמכים הנדרשים לדוחות. שיחות והבהרות ניתן לבצע דרך הטלפון, פגישות ושיחה בין הצדדים ניתן לעשות און ליין. כך שלמעשה, אתם לא צריכים לבחור את המייצג שלכם לפי מיקום גאוגרפי ולהגביל את עצמכם במציאת המייצג המתאים.
עם זאת, כאשר מדובר בבעלי עסקים, עצמאים, כדאי מאוד לקיים גם פגישה אישית וכך גם אני עושה עם הלקוחות שלי, לפחות פעם בשנה או פעמיים, תלוי בסוג העסק וזאת ניתן גם לעשות בקלות וביעילות רבה באון ליין (זום, סקייפ, ווטסאפ, פגישה במשרד).

עלות שכר טרחה

כל מייצג קובע את שכר הטרחה לפי קרטריונים שהוא חושב לנכון. בד"כ נקבע בהתאם לסוג העסק, גודל העסק וכו'.
גובה שכר הטרחה יכול לנוע בטווחים שונים. תנאי תשלום שכר טרחה יכול שיהיה לפי תשלום חודשי או דו-חודשי. שכר טרחה כולל דו"ח שנתי או בתשלום בנפרד עבור הדו"ח השנתי.
עלות שכר הטרחה הוא פרמטר חשוב מטבע הדברים, זאת הוצאה נוספת שצריך לקחת בחשבון. יחד עם זאת, שרות מקצועי טוב יכול לחסוך לעוסק לא מעט כסף. כך שבסופו של דבר, זה משתלם. (כולם יודעים ומכירים את האמרה, זול יכול לעלות לנו ביוקר).
לכן כדאי ונכון יהיה לכם לבקש ולבחון הצעת מחיר מרואי חשבון וגם מיועצי מס. כמובן, שכדאי לבצע את הבחירה הסופית לפי מכלול הפרמטרים ולא רק לפי גובה שכר הטרחה. 

הערת סיכום 

בחרתם מייצג כלשהו? ולאחר תקופה ארוכה של תקשורת, נראה שזה כבר לא מתאים, לא סוף העולם. מחפשים מייצג אחר מתאים וזה לא מסובך כפי שזה נראה ובהחלט לגיטימי. אם כי, בהחלט כדאי ורצוי לסיים את הסכם ההתקשרות בין הצדדים בצורה יפה ומכבדת.

ייעוץ מס

חשוב להוסיף, כי רק חלק קטן מבין יועצי המס ורואי חשבון מתמחים גם בתחומים שונים כמו: מיסוי בינלאומי, מיסוי קריפטו, החזר מס שבח, קיבוע זכויות ועוד. חשוב לציין כי הידע והתמחות הנוספת באה אך ורק מניסיון וידע מקצועי נוסף, שנרכש ונלמד בהשתלמויות נוספות  ולא מהלימודים! שהם רק הבסיס, אלא מתוך הפרקטיקה.
אם יש לכם הכנסות מהשקעות בחו"ל, או השקעות משוק ההון דרך ברוקר זר, ממטבעות דיגיטליים, כדי לבחון בחירת מייצגת, יועצת מס המתחה בתחומים הנ"ל ויודעת לתת מענה ושירות גם מעבר לשירות השוטף שאתם צריכים כעצמאים.

קראו בהרחבה עוד על השירות:

שתפו: